Days goes bye

Agiassos, en strand på den södra delen av Naxos. Vinden kommer från norr, det blåser så man blir blästrad. Det känns som om någon slår smånubb in i huden. Vi ger upp och går för att äta och jag glömmer bort att krogen är en sådan där krog som knappt kan skära upp en grekisk sallad, vilket torde vara den enklaste rätten av alla. En vass kniv och schyssta grönsaker, men tyvärr så beställer jag något annat, typ fyllda tomater, vilket dom inte har.

Efter ett tag, då vi gått igenom menun och konstaterat att 90 procent som står där inte finns, så tar jag något som jag föreslås, Iman, en slag aburginer och något, typ vad fan då.

Maten kommer in, men inte besticken, men rätten ser som om någon tappat korken till olivflaskan och rört om i hundmat.

Jag beställer en öl. Den går att dricka och ser ut som öl. Jag är tacksam. 

Maten smakar skit, tar tre tuggor och lägger sedan besticken på japanskt och kinesiskt vis i kors för att markera att det var dåligt. 

Efter ett tag kommer bruden som serverar och alltid är en sur jävel, ser ut som om hon blivit tvingad att jobba på sommarlovet av sina päron, och frågar om allt är perfekt. Nej, svarar jag. Det var helt värdelöst. 
Hon tittar på mig med konstig min. Säger du sanningen, säger hon och ser inte ut som hon tror mig. 
Bland det sämsta jag ätit på Naxos på trettio år, säger jag och hon lommar ut i köket med min betalning. 

Hon är strax tillbaka, ingen rabbat, inget tack, ingenting.  Slänger pengarna på bordet. 
Skitsamma. 

Jag tänker ofta på det här snacket om Paradis. På en sajt som Kalimera snackar man hela tiden om Paradiset, det grekiska paradiset. Varför snackar man inte om det svenska paradiset? Okej, vi har ju en massa vita män som hänger ut kuken och kallar brudar för horor, men annars. Schysst sjukvård, bra skolor, hyfsat med det mesta. 
Vet folk hur hårt det är att bo och leva i Grekland? Det  grekiska klimatet är ganska tufft. Jag älskar Grekland, men klimatet är mycket tuffare än i Sverige men tung värme flera månader om år, jävligt blåsiga och inte kalla, men fuktiga vintrar. Min erfarenhet är att Grekland är mycket mindre ett Paradis än Sverige och ändå kallas Grekland Paradiset medans Sverige inte kallas någonting. 

Så fort man ser en strand och ett blått hav är det ett Paradis. Man kanske skulle tänka till lite mer, ta reda på lite andra faktorer också.

Nog om det. Katten blir allt mer självständig, dvs bits och klöser hårdare. Jag tar fram vattensprutan och den funkar då han är för på. Hur mycket energi har en kattunge. Min går på typ i en timme som en bålgeting och verkar ändå inte krokna. Det är då jag ger upp och går ut och lägger mig i andra huset.


Det drar ihop sig till Planket. Fint, jag tror jag varit med i alla år utom en tre, fyra år. Inte dumt och de jag minns mest och bäst är faktiskt de första åren, de roligaste med festen i Vitan och att bilderna hängde kvar på Planket över natten. Det var fint.

Populära inlägg